Satış Mağazamız Cari İşlemler Aidat İşlemleri
ANKET
ÜYE BİLGİ GÜNCELLEME
DİLEK / ŞİKAYET
DERNEK TARİHÇESİ
DERNEK TÜZÜĞÜMÜZ
ŞUBELERİMİZ
ÜYELİK KOŞULLARI
TAVSİYE EDİLEN AT SAHİBİ - SEYİS İŞ SÖZLEŞMESİ TASLAĞI
İKTİSADİ İŞLETMEMİZ
GÜNCEL HABERLER
DUYURULAR
ATÇININ SESİ
AT SAHİPLİĞİ BELGESİ
AT SAHİPLİĞİ VİZESİ
YÖNETMELİKLER
TAY SATIŞLARIMIZ
SEYİS MAAŞLARI
SİGORTA PRİMİ ÖDEME KURALLARI
YASAKLI MADDELER

Yönetmelikler -At Yarışları Yönetmeliği

19 Nisan 2011 SALI
Resmî Gazete
Sayı : 27910

YÖNETMELİK

Tarım ve Köyişleri Bakanlığından:

AT YARIŞLARI YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; 10/7/1953 tarihli ve 6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanun ile 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı Gıda ve Yem Kanunu hükümlerine göre at yarışlarının tertibi, sevk ve idaresi, Yüksek Komiserler Kurulu, at yarışları ile ilgili diğer görevlilerin görev, yetki ve sorumlulukları ile Jokey Kaza ve Yardım Sandığının yönetimi ve çalışmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; Yüksek Komiserler Kurulu, Yarış Komiserler Kurulu ve yarış hizmetleri ile ilgili diğer görevlilerin görev ve yetkileri, yarışların yapılmasıyla ilgili genel hükümler, Jokey Kaza ve Yardım Sandığına ilişkin usul ve esasları kapsar.

Dayanak

MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 10/7/1953 tarihli ve 6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanun, 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı Gıda ve Yem Kanunu ile 7/8/1991 tarihli ve 441 sayılı Tarım ve Köyişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Açık koşu: Taksit ve kaydiye toplamının birincilik ikramiyesine eklendiği koşuyu,

b) Amatör binici: Biniciliği meslek edinmemiş, amatör olarak koşularda at binen kişiyi,

c) Amatör binici koşusu: Biniciliği meslek edinmemiş, jokey ve apranti lisansı almayan amatör kişilerin at bindiği koşuyu,

ç) Antrenör: Yarış atlarının talim, terbiye, idman, bakım, besleme, tedavilerinin takibi ve koşulara ilişkin hizmetlerinin yapılmasıyla sorumlu olan ve bu Yönetmelik hükümlerine göre antrenörlük lisansı taşıyan kişiyi,

d) Apranti: Koşularda at binen ve bu Yönetmelik hükümlerine göre apranti lisansı taşıyan jokey yamağını,

e) Arabalı, engelli ve rahvan koşu: Yıllık at yarışları genel hükümlerinde belirtilecek esaslara göre yapılacak koşuyu,

f) At: Aygır, kısrak, iğdiş, erkek ve dişi tayları,

g) At başı: Bir koşuyu birden fazla atın başa baş bitirmesini,

ğ) At ilgilisi: At sahipleri ve bunların vekilleri ile antrenör, jokey, apranti, seyis ve sair hizmetlilerini,

h) At sahibi: Bir ata tamamen veya kısmen sahip bulunan ve at sahibi belgesini haiz kişiyi,

ı) At sahibi vekili: At sahibinin koşular ile ilgili hak ve yetkilerini kullanmak ve yükümlülüklerini yerine getirmek üzere noterlikçe düzenlenmiş vekaletname ile vekil tayin edilen ve at sahibi belgesini haiz gerçek kişiyi,

i) Ayni destek: Sponsorluk konusu işle ilgili, sponsor tarafından sponsorluk paketi kapsamında yapılan ayni ödemeyi,

j) Bakan: Tarım ve Köyişleri Bakanını,

k) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını,

l) Binici: Jokey, apranti ve amatör biniciyi,

m) Boks: Büroya bitişik, kapıları ayrı ve altı baş attan numune alınmasına müsait bağımsız yerleri,

n) Büro: Numune alma işinde görevli kimselerin çalışabileceği ve aynı zamanda ilaç ve diğer kimyasal maddeler ile alet ve malzemenin saklanacağı ve gerekli büro malzemesinin bulundurulacağı kapalı yeri,

o) Deklare: Bir koşuya kayıtlı atın o koşuya katılıp katılmayacağının, binicisinin adının, binicisi jokey ise kilosunun, apranti ise kilo indiriminin, ata ne gibi aksesuar takılacağının, koşudan önce ilan edilen deklare gününde at sahibi, at sahibi vekili veya antrenörü tarafından kayıt bürosuna yazılı ve imzalı olarak bildirilmesini,

ö) Diskalifiye: Bir atın süreli veya süresiz olarak koşulara katılmaktan yasaklanması veya iştirak ettiği koşudan hariç tutulmasını veya bir şahsın süreli veya süresiz olarak yarışlarla ilgili yerlerde sanat icra etmekten veya hipodrom, yarışlarla ilgili yer ve tesislere girmekten yahut atlarını koşulara sokmaktan yasaklanmasını,

p) Doping: Bir atın koşudaki sürat, kuvvet ve cesaretini veya bunlardan birini veya tümünü değiştirmek amacıyla, normal gıdalar dışında verilen herhangi bir maddeyi,

r) Doping karma muayene heyeti: Yarış Otoritesince üçü doping muayene heyeti uzmanı diğer üçü ise konu ile ilgili uzmanlar arasından resen seçilen altı uzman kişiden kurulan uzman heyeti,

s) Doping laboratuvarı: Doping olarak kabul edilen maddelerin tespitini ulusal ve uluslararası standartlara uygun olarak analiz eden laboratuvarı,

ş) Doping muayene heyeti: Atların doping muayenesine esas olacak numunelerinin tahlillerini yapmakla görevli ve Bakan onayı ile atanmış en az üç doping analiz uzmanından oluşan heyeti,

t) Doping muayene heyeti uzmanı: Doping muayene heyetine Bakanlık Makamı onayı ile görevlendirilen ve şüpheli numunelerden doping analizini yapan uzman kişiyi,

u) Doping muayene uzmanı: Doping laboratuvarında görevli ve şüpheli numunelerden doping analizini yapan uzmanı,

ü) Doping muayenesi: Şüpheli numunelerden doping etkili maddelerin tespiti için yapılan muayeneleri,

v) Doping şüpheli numune: Doping muayenesine tabi tutulan atların idrar, kan, organ, doku ve doping muayenesine esas olacak diğer numunelerini,

y) Doping şüpheli numune alıcısı: Doping muayenesine esas olacak numuneleri alan veteriner hekimi,

z) Doping şüpheli numune alma koordinatörü: Doping muayenesine esas olan numunelerin alınmasından Yarış Komiserler Kuruluna iletilmesi aşamasına kadar olan süreçten sorumlu veteriner hekimi,

aa) Eküri: Aynı at sahibi üzerine koşan atlar ile aynı at sahibine, kardeşine, bunların eş ve çocuklarına ait olup aynı koşuya katılan at sahiplerinin yazılı başvuruları üzerine resmi programda eküri oldukları ilan edilen atları,

bb) Eyerleme hakemi ve yardımcıları: Koşulara katılacak atların usulüne uygun eyerlenmelerini kontrol eden görevlileri,

cc) Gezinti yeri: Boksların önünde yer alan, numune alınacak atların gezdirilmesi için etrafı çevrili sahayı,

çç) Günlük resmi program: Koşularla ilgili olarak Yarış Müessesesi tarafından yıllık yarış programı esas alınarak yayımlanmış günlük resmi at yarışı programını,

dd) Handikap koşusu: Bir koşudaki atların kazanma şanslarını eşit kılmak için taşıyacakları farklı ağırlıkların, handikaperler tarafından verilmiş olan puanlara göre ayarlandığı koşuyu,

ee) Handikaperler: Yüksek Komiserler Kuruluna doğrudan bağlı olarak çalışan atların performansına göre puan vererek, handikap koşularında atların taşıyacakları ağırlıkları tespit eden görevlileri,

ff) İzin belgesi: Amatör binicilere Yüksek Komiserler Kurulu tarafından koşularda at binmesine müsaade edildiğine dair verilen yazıyı,

gg) Jokey: Koşularda at binen ve bu Yönetmelik hükümlerine göre jokey lisansı taşıyan kişiyi,

ğğ) Kan gazları analizi: Kanın içinde bulunan karbondioksit, oksijen gibi gazların miktarının analizini,

hh) Kaydiye: Bir atın koşuya kayıt edilebilmesi için ödenmesi gereken parayı,

ıı) Kayıt bürosu: Yarış Müessesesi tarafından yarışlarla ilgili her türlü kayıt işlerini yürütmek üzere kurulan Yarışçılık Müdürlüğüne bağlı büroları,

ii) Koşu: Önceden koşu kaydı ve deklaresi yapılmış atların start ile varış arasındaki mesafeyi koşarak kat etmelerini,

jj) Koşuya iştirak etmiş at: Beyaz flamanın kaldırıldığı andan itibaren start hakeminin emrine girmiş olan atı,

kk) Kursiyer: Apranti Eğitim Merkezine kaydı yapılmış adayı,

ll) Lisans: Yüksek Komiserler Kurulu tarafından verilen, nüfus ve diğer lüzumlu bilgileri içeren resimli belgeyi,

mm) Maiden koşu: Hayatında hiç koşu kazanmamış atların katıldığı koşuyu,

nn) Müşterek bahis: Sonucun kısmen iştirakçinin becerisine kısmen de tesadüfe bağlı olduğu; yurt içinde ve yurt dışında tertiplenen her çeşit yarışma, müsabaka, spor oyunları ile herhangi bir olay veya durum üzerine, sonucun tahmin edilmesi esasına göre oynatılan ve iştirak edenler arasından doğru tahmin edenlere önceden belirlenen adet, tutar, oran veya mislî olarak ikramiye kazandıran oyunları,

oo) Nakdi destek: Sponsor tarafından sponsorluk paketi kapsamında koşu ikramiyelerine ilave edilen parasal ödemeyi,

öö) Öğretmenler kurulu: Apranti Eğitim Merkezi müdürü ve öğretmenlerinden oluşan kurulu,

pp) Pedigri: Soy kütüğüne kayıt edilen safkan atların numara, isim, orijin, ırk, don, eşkal, cinsiyet, doğum tarihi, yetiştiricisi, sahibi, koruyucu aşılamaları, sağlık testleri ile diğer bilgileri ihtiva eden atın kimlik belgesini,

rr) Pist muayene hakemi ve yardımcıları: Koşuların yapılacağı çim ve kum pistlerin koşulara uygun olup olmadığını tespit eden görevlileri,

ss) Ring hakemi ve yardımcıları: Koşulara katılacak atların ve binicilerin koşulardan önce ring mahallînde belli bir düzen içerisinde tanıtılmasını ve starta sevkini sağlayan görevlileri,

şş) Sabit ikramiyeli koşu: At sahiplerinin, atlarını koşuya kayıt ettirmek için ödedikleri kaydiyenin ikramiyeye eklenmediği maiden, şartlı, handikap, satış ve amatör binici koşularını,

tt) Saha veteriner hekimi: Koşuya iştirak edecek atların sağlık ve eşkal muayenelerini yapmak, ani vakalarda ilk sıhhi tedbirleri almak ve koşuların dürüstlüğü bakımından şüpheli gördüğü durumları Yarış Komiserler Kuruluna bildirmekle görevli veteriner hekimi,

uu) Satış koşusu: Yalnız satılık atların katılabileceği koşuyu,

üü) Serbest handikap koşusu: Atların taşıyacakları ağırlıklar ilan ve kabul edilinceye kadar kaydiye ödemek mecburiyeti olmaksızın vazgeçilebilen koşuyu,

vv) Seyis ve sair hizmetli: Yarış atlarının bakım, besleme, yarış alanına gidiş, dönüş ve gezinti işlerinde çalışan ve bu Yönetmelik hükümlerine göre seyis lisansı taşıyan kişiler ile bu hizmetleri yapan ve bu hizmetlere yardımcı sair kişileri,

yy) Sınav komisyonu: Yüksek Komiserler Kurulu tarafından oluşturulan sınav heyetini,

zz) Soy kütüğü: Bakanlıkça safkan Arap ve İngiliz atlarının pedigrilerinin düzenlenmesine esas olacak bilgilerin toplandığı veri tabanını,

aaa) Sponsor: Yarış Müessesesinin tertip ettiği koşulardaki ikramiyelere eklenmek üzere nakdi ve ayni destek karşılığı sponsorluk yapan gerçek veya tüzel kişileri,

bbb) Sponsorluk: Bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlere, gerçek veya tüzel kişilerce doğrudan veya dolaylı olarak fayda sağlamak ya da sosyal sorumlulukları yerine getirmek amacıyla nakdi veya ayni destekte bulunulmasını,

ccc) Start deneme komisyonu: Yarış yapılan hipodromlarda görevlendirilen Yarış Komiserler Kurulu üyesi, start hakemi ve saha veterinerinin iştiraki ile oluşturulan heyeti,

ççç) Start hakemi ve yardımcıları: Koşulara katılacak atların start makinesine girmelerini sağlayan ve startı veren görevlileri,

ddd) Şahit numune: Atlardan alınan doping şüpheli numunenin ikiye bölünerek Yarış Komiserler Kurulunda saklanan bir kısmını,

eee) Şartlı koşu: Belirli dönemlerde kazanılan koşunun sayısı, ikramiye tutarı gibi atların koşulara kayıt olma ve katılma şartlarının önceden belirlendiği koşuyu,

fff) Şüpheli numune alıcıları ve koordinatörü: Koşulara kayıtlı atlardan doping muayenesi için idrar, kan, organ, doku gibi şüpheli numuneleri alan ve alınmasını sağlayan veteriner hekimleri,

ggg) Tamam işareti: Yarış Komiserler Kurulu tarafından ilan edilmiş koşu sonuçlarının kesinleştiğini ifade eden mavi flamanın çekilmesi veya mavi lambanın yanması ile o koşunun müşterek bahis sonuçlarının kesinleştiğini gösteren işareti,

ğğğ) Taksit: Vadeli koşuya katılmak için kaydiyeden ayrı olarak belirli tarihlerde ödenmesi gereken parayı,

hhh) Tanınan yarış: Tanınan Yarış Otoritelerince veya onların müsaadesi altında yapılan yarış,

ııı) Tanınan Yarış Otoritesi: Yarış Otoritesinin üye olduğu Uluslararası Yarış Otoriteleri Federasyonu, Uluslararası Arap Atı Yarış Otoriteleri Federasyonu gibi uluslararası kuruluşlar ile kendi memleketlerindeki at yarışlarının düzenlenme ve kontrolünden sorumlu ve yetkili uluslararası kuruluşlar tarafından tanınmış Yarış Otoriteleri ve teşekküllerini,

iii) Tartı hakemi ve yardımcıları: Koşulara katılacak atların bu Yönetmelik hükümlerine göre binicilerinin birinci ve ikinci tartılarını yapan görevlileri,

jjj) Vadeli koşu: Yıllık yarış programlarında ayrıntıları belirtilen uzun, orta ve kısa vadeli koşu olup, koşunun özel şartlarında o koşunun yapılmasından belirli bir süre önce kayıtlarının yapılması, taksit veya taksitlerinin ödenmesi öngörülen ve kaydiyeler, varsa taksit veya taksitler toplamının birincilik ikramiyesine eklendiği koşuyu,

kkk) Varış hakemi ve yardımcıları: Koşuya katılan atların koşuyu bitiriş sıra ve zamanlarını tespit eden görevlileri,

lll) Yardımcı hizmetli: Atların doping muayenesine esas olan numunelerin alınmasında yardımcı olan görevlileri,

mmm) Yarış: Bir hipodromda aynı gün yapılan koşuları,

nnn) Yarış atı: Soy kütüğüne kayıtlı safkan Arap ve safkan İngiliz atlarını,

ooo) Yarışçılık Müdürlüğü: Yarış Müessesesi tarafından yarışlar ile ilgili her türlü kayıt, tescil, sicil ve istatistik işlemlerini yürütmek üzere kurulan ve hipodromlardaki kayıt bürolarının bağlı olduğu Müdürlüğü,

ööö) Yarış komiser sertifikası: Üç yıl içerisinde en az elli yarış günü yarış komiser yardımcısı olarak çalışan ve yapılan sınavda başarılı olan kişilere verilen belgeyi,

ppp) Yarış komiser yardımcısı: Yüksek Komiserler Kurulunca yarış komiserleri ile yardımcılarının yetiştirilmesi amacıyla düzenlenen eğitimi tamamlayan ve eğitim sonrası düzenlenen sınavda başarılı olan kişileri,

rrr) Yarış komiseri: Üç yıl içerisinde elli yarış günü yarış komiser yardımcısı olarak çalışıp Yüksek Komiserler Kurulunca yapılacak sınavda başarılı olarak sertifika alan kişileri,

sss) Yarış Komiserler Kurulu: Yarış Otoritesince her hipodrom için bu Yönetmeliğe göre yarış hizmetlerini yürütmek üzere oluşturulan kurulu,

şşş) Yarış Müessesesi: 6132 sayılı Kanun hükümlerine göre yarış yapma ve müşterek bahisler tertip etme yetkisi devredilen teşekkülü,

ttt) Yarış Otoritesi: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını,

uuu) Yarış sezonu: Her bir hipodrom için ayrı ayrı olmak üzere bir yıl içerisinde başlama ve bitiş tarihi belirlenen resmi programlı yarışları,

üüü) Yarış takvimi: Her takvim yılı için Yarış Otoritesince tespit edilen yarış sezonunu,

vvv) Yetiştirici: Tayın doğumunda, bu tayın anasına sahip olan kimseyi,

yyy) Yetiştiricilik primi: Koşunun şartlarına ve yıllık yarış programlarına göre dereceye giren atların yetiştiricilerine verilen primi,

zzz) Yıllık yarış programı: Her takvim yılı için ülke genelinde bütün hipodromlarda yapılacak koşuların çeşitlerini, şartlarını ve ikramiyelerini gösteren programı,

aaaa) Yüksek Komiserler Kurulu: 441 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 26 ncı ve 6132 sayılı Kanunun 8 inci maddesi uyarınca oluşturulan sürekli kurulu,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Yüksek Komiserler Kurulu
Yüksek Komiserler Kurulunun teşekkülü

MADDE 5 – (1) Yüksek Komiserler Kurulu, Bakan tarafından, tercihen at yetiştirme ve ıslahı, at yarışları ve yarış mevzuatı konularında bilgi ve tecrübe sahibi, üniversite mezunu ve 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesindeki şartları taşıyan kişiler arasından seçilen dokuz kişiden teşekkül eder. Bakan, üyeler arasından bir Kurul Başkanı ve Başkan Yardımcısı görevlendirir.

(2) Yüksek Komiserler Kurulu üç yıl için seçilir. Üyeliklerden birinin boşalması halinde, yeni seçilen üye geriye kalan süreyi tamamlar.

(3) Başkanın bulunmadığı zamanlarda Başkan Yardımcısı, bunun da bulunmadığı zamanlarda en yaşlı üye, Kurula başkanlık eder.

(4) Kurul, en az üçte iki çoğunluk ile toplanır. Kararlar mevcudun çoğunluğu ile verilir. Oylarda eşitlik halinde, Başkanın katıldığı taraf çoğunluğu kazanmış sayılır.

(5) Kurul Başkanı, Başkan Yardımcısı ve üyeleri bu sıfatla yarışlarla ilgili olarak fiilen başka hiçbir görev yapamayacakları gibi, yine bu sıfatla bu Yönetmelikte yazılı görev ve yetkilerinin dışında herhangi bir müdahale, rey ve mütalaada bulunamazlar. Bir yılda geçerli mazereti olmaksızın üç toplantıya katılmayan üye çekilmiş sayılır.

(6) Yüksek Komiserler Kurulu üyeleri; eşlerinin, bakmakla yükümlü oldukları kişilerin ve üçüncü dereceye kadar kan ve civar hısımlarının bu Yönetmelik hükümlerine göre yapılan koşulardaki atları ile ilgili kararlara katılamazlar.

(7) Yüksek Komiserler Kurulunun üyelerine, 16 yaşından büyükler için tespit edilen aylık brüt asgari ücretin dört katını geçmemek üzere verilen ve Yarış Otoritesince tespit edilen aylık net ödeme ay sonunda, harcırahlar ise Yarış Müessesesi mensuplarına ödenen en yüksek miktar üzerinden hesaplanır. Ödenek ve harcırahlar yarış gelirinden verilir.

(8) Yüksek Komiserler Kurulu üyeleri görevleri süresince veya görevlerinin sona ermesinden sonra yarışlarla ilgili her türlü yer ve tesisler ile sosyal alanlara girebilir, bu tesislerden Yarış Müessesesinin yönetim kurulu üyeleri ile eşit şartlarda yararlanabilirler.

(9) Yüksek Komiserler Kurulunca süreli ve acil işlerde kendisi adına karar almak üzere Yüksek Komiserler Kurulu İcra Kurulu oluşturulur. Yüksek Komiserler Kurulu İcra Kurulu, Yüksek Komiserler Kurulu Başkanı veya Başkan Yardımcısı başkanlığında Yarış Otoritesi tarafından görevlendirilen iki Yüksek Komiserler Kurulu üyesi ile birlikte toplam üç kişiden oluşur. Yüksek Komiserler Kurulu İcra Kurulu, en az iki üyenin aynı yöndeki oyu ile karar alır. Yüksek Komiserler Kurulu, Yarış Otoritesinin onayı ile Yüksek Komiserler Kurulu İcra Kuruluna hangi konularda karar alma yetkisi devredildiğini yazılı olarak bildirir. Yüksek Komiserler Kurulu İcra Kurulu kendisini ilgilendiren konulardaki kararını en geç üç gün içerisinde toplanarak alır. Alınan karar kesin olup ilk Yüksek Komiserler Kurulu toplantısına yazılı olarak bildirilir.

Yüksek Komiserler Kurulu Genel Koordinatörlüğü ve Yüksek Komiserler Kurulu Çalışma Ofisleri

MADDE 6 – (1) Yüksek Komiserler Kuruluna bağlı, tercihen at yetiştirme ve ıslahı, at yarışları ve yarış mevzuatı konularında bilgi ve tecrübe sahibi, üniversite mezunu ve Yüksek Komiserler Kurulu Genel Koordinatörü unvanı verilen bir kişinin yönetiminde, yeterli sayıda personelden oluşan bir Yüksek Komiserler Kurulu Genel Koordinatörlüğü bulunur. Hipodrom bulunan illerde Yüksek Komiserler Kurulu Koordinatörü unvanı verilen bir kişi yönetiminde yeterli sayıda personelden oluşan Yüksek Komiserler Kurulu Çalışma Ofisi kurulur. Genel Koordinatör, koordinatör ve Genel Koordinatörlük personeli, Yüksek Komiserler Kurulu Başkan Yardımcısının teklifi ve Başkanın uygun görüşü ile Bakan tarafından atanır. Ayrıca, aynı usulle Yüksek Komiserler Kurulu ve Genel Koordinatöre idari, teknik, hukuki ve mali konularda yardımcı olmak üzere müşavirler görevlendirilebilir. Yüksek Komiserler Kurulu Genel Koordinatörlüğünde çalışan personel ve müşavirlerin ücretleri ile Yüksek Komiserler Kurulu Genel Koordinatörlüğünün giderleri yarış gelirlerinden karşılanır. Yüksek Komiserler Kurulu Genel Koordinatörlüğünün çalışma usul ve esasları ile organizasyon şeması, çalışacak personelin sayısı ve nitelikleri Yönerge ile düzenlenir.

(2) Yüksek Komiserler Kurulu Çalışma Ofisleri; soy kütüğü ve pedigri ile ilgili müracaatları Yüksek Komiserler Kurulu adına değerlendirerek sonuçlandırır. Değerlendirmeye ilişkin sonuçlar aylık raporlar halinde Yüksek Komiserler Kuruluna iletilir.

(3) Yarışlarla ilgili Yüksek Komiserler Kurulu Çalışma Ofislerine yapılan müracaatlar yirmi dört saat içerisinde Yüksek Komiserler Kuruluna bildirilir.

Yüksek Komiserler Kurulunun görev ve yetkileri

MADDE 7 – (1) Yüksek Komiserler Kurulunun görev ve yetkileri aşağıda belirtilmiştir.

a) Her yarış sezonu için yarış komiserlerini, yarış komiser yardımcılarını, teknik müşavirleri, handikaperleri ve yarış hizmetleriyle ilgili diğer resmi görevlileri görevlendirmek ve bunlara verilecek ücretleri tespit etmek,

b) Bu Yönetmeliğin lisansa tabi tuttuğu şahıslara lisans vermek ve gerektiğinde verilen lisansı iptal etmek,

c) Koşu sahalarını, kantarları, start makinelerini ve yarışlarla ilgili yer ve tesisleri muayene ve kontrol etmek ve kullanılmalarına izin vermek, gerektiğinde bu izinleri iptal etmek,

ç) Müşterek bahis yekunlarından, 6132 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi hükmü uyarınca yarış geliri olarak kesilecek muayyen yüzdeyi tespit etmek,

d) At sahiplerinin, antrenörlerin, binici ve seyislerin sicillerini ve yarış atlarının koşulardaki durumlarına ait kayıtlarını tutmak veya Yarış Müessesesince tutulmasını temin etmek,

e) 6132 sayılı Kanun ile 5996 sayılı Kanun uyarınca ve Yarış Otoritesinin onayıyla at yarışları düzenlemek, yurt içinde ve yurt dışında düzenlenen at yarışları üzerine yurt içinden ve yurt dışından müşterek bahis kabul etmek,

f) 6132 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi hükmü uyarınca verilecek para cezaları ile geçici ve süresiz yasaklama cezalarını vermek,

g) Bu Yönetmelik hükümlerine göre itiraz edilebilir kararlara yapılacak itirazları tetkik ederek karara bağlamak,

ğ) Her sene yarış takvimini tespit etmek,

h) Program Kurulunca hazırlanan yıllık yarış programlarını incelemek ve karara bağlamak,

ı) Herhangi bir yarış sezonunu iptal etmek, kısmen veya tamamen ertelemek veya koşuların gününü, ismini ve yerini değiştirmek, yarış gününü ve koşu sayılarını arttırmak veya azaltmak,

i) Jokey Kaza ve Yardım Sandığını idare etmek,

j) Safkan Arap ve İngiliz atları ile yarış ve gösteri amaçlı diğer hayvanların soy kütüğü kayıtlarının tutulmasını, pedigri ve damızlık belgelerinin verilmesini temin etmek, yarış ve gösteri belgesi bulunmayan hayvanların yarışlara katılmasını ve gösteri amaçlı kullanılmasını yasaklamak,

k) Damızlık belgesi ve soy kütüğü kaydı bulunan yarış ve gösteri amaçlı hayvanlar ile safkan Arap ve İngiliz atlarının gerektiğinde Yüksek Komiserler Kurulu İcra Kurulu marifetiyle satın almak veya istimvaline karar vermek,

l) 5996 sayılı Kanun hükümleri uyarınca Bakanlıkça belirlenen özellikleri ve şartları taşımayan taylar ile kendi ırkının özelliklerini göstermeyeceği anlaşılan safkan özelliklerinden önemli sapma gösteren tayların soy kütüğüne kayıtlarını yaptırmamak veya kayıtlı ise kayıtlarını ve pedigrilerini iptal etmek,

m) Soy kütüğüne kayıtlı damızlık belgesi ya da pedigrisi bulunan atların Bakanlıkça yaptırılan test ve muayeneler neticesinde safkan olmadıklarının tespit edilmesi durumunda bunların ve yavrularının soy kütüğü kayıtlarını iptal etmek ve pedigrilerini geri almak,

n) 5996 sayılı Kanunda öngörülen safkan Arap ve İngiliz atları ile yarış ve gösteri amaçlı diğer hayvanlar ile ilgili 6132 ve 5996 sayılı Kanunlar ile bu Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında öngörülen cezaları vermek, belgelerini iptal etmek ve savcılığa suç duyurusunda bulunmak,

o) Yarış işlerinde görevlendirilenlerden bu Yönetmeliğe aykırı hareket edenlere gereken cezaları vermek,

ö) Yarış Komiserler Kurulunca verilecek cezalara karşı yapılacak itirazları tetkik ederek karara bağlamak,

p) Koşulara iştirak edecek atların gruplandırılmasına ve bu grupların birinden diğerine intikaline ilişkin esas ve şartları tespit etmek,

r) At yarışları ile ilgili Yönetmelik ve yönerge taslaklarını hazırlamak, Yarış Otoritesi tarafından gerekli görülen at yarışları ve yetiştiriciliği ile ilgili diğer konuları incelemek ve karara bağlamak,

s) Komiser, komiser yardımcısı ve teknik müşavirlere, görev yaptıkları her yarış günü için, ödenecek olan ücreti belirlemek,

ş) Yukarıdaki (b) ve (c) bentlerinde yazılı görevleri, gerektiğinde teşekkül ettireceği komisyonlar marifetiyle yerine getirilmesini sağlamaktır.

(2) Birinci fıkranın (a), (c), (ç), (ğ), (h), (ı), (i), (k), (p), (r) ve (s) bentlerinde yazılı kararlar, Yarış Otoritesinin onayı ile kesinleşir. Diğer bentlerdeki işlem ve kararlar kesindir.

(3) Yüksek Komiserler Kurulu, yapılacak itirazları on beş gün zarfında tetkik eder ve karara bağlar.

(4) Bu Yönetmelik ile açıkça düzenlenmeyen 5996 sayılı Kanun, 6132 sayılı Kanun, at yarışları, müşterek bahisler ve atçılık ile ilgili diğer hususlar Yüksek Komiserler Kurulu kararı ve Yarış Otoritesinin onayı ile karara bağlanır.

(5) Yüksek Komiserler Kurulu üyesi olarak en az bir tam dönem görev almış olanlara talepleri halinde başkaca bir şart aranmaksızın yarış komiser sertifikası ile handikaperlik lisansı verilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Yarış Komiserler Kurulu ve Yarış Hizmetleri ile İlgili Diğer Görevliler
Yarış Komiserler Kurulunun teşekkülü

MADDE 8 – (1) Yarış Komiserler Kurulu toplam üç kişiden oluşur. Bu üyelerden biri yarış komiserlik belgesi olan, Yarış Müessesesinin önerdiği üç aday arasından seçilir. Yarış Komiserler Kurulunun atanması 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca Yüksek Komiserler Kurulu tarafından gerçekleştirilir. Yarış Komiserler Kurulu, ilk toplantılarında kendi aralarından bir Başkan ve Başkan Yardımcısı seçer ve durum tutanakla tespit edilir. Yarış Komiserler Kurulunda kararlar çoğunlukla verilir. Göreve gelemeyen yarış komiserinin görevini sırayla yardımcı komiserler yapar.

(2) Yarış Komiserler Kurulunun görevlerini yerine getirmesinde yardımcı olmak amacı ile biri Yarış Müessesesinin önerdiği yarış komiserlik sertifikası olan üç aday içerisinden olmak üzere üç yarış komiser yardımcısı ile iki teknik müşavir ve Yarış Müessesesince sağlanan en az iki büro elemanı görevlendirilir.

(3) Yardımcı komiserler ve teknik müşavirler yarışa ait teknik, idari ve güvenlik konularında Yarış Komiserler Kurulunca verilecek görevleri yapmakla yükümlüdürler.

Yarış Komiserler Kurulunun görev ve yetkileri

MADDE 9 – (1) Yarış Komiserler Kurulunun görev ve yetkileri aşağıda belirtilmiştir:

a) Yarış usul ve esaslarına ve yarış dürüstlüğüne uygun olarak yarışların yapılmasını temin etmek,

b) Yarışların yapılması ile ilgili olarak, hipodromlarda her türlü tertip ve tedbirleri tespit ederek, Yarış Müessesesince yerine getirilmesini temin etmek,

c) Yarış günü önlenmesi mümkün olmayan durum ve olaylar dolayısıyla koşuların yapılmasına imkan bulunmaması durumunda, koşuları ertelemek veya iptal etmek,

ç) Görevli bulundukları yarış yerleri, hipodrom ve yarışlarla ilgili yer ve tesislerden, bu Yönetmelik hükümleri uyarınca ve Tanınan Yarış Otoritelerince tribün ve eklentileri dışında yarış yerlerine, yarışlarla ilgili tesislere girmekten ve yarışlarla ilgili yerlerde sanat icra etmekten yasaklanmış kişiler ile koşuların kural ve dürüstlüğüyle koşu yerlerinin ve tesislerinin güvenliğini bozacak harekette bulunanları Hipodrom Müdürlüğüne bildirerek, yarış yerlerine girmelerine mani olmak ve girenlerin güvenlik güçleri vasıtasıyla çıkarılmalarını sağlamak,

d) Bu Yönetmelik hükümleri uyarınca veya Tanınan Yarış Otoriteleri tarafından yarışlarla ilgili yerlerde sanat icrasından ve atları yarışlara iştirakten yasaklananlara ilişkin olarak verilmiş cezaların süresince yarışlarla ilgili yer ve tesislere girmesini engellemek,

e) İlgililerin savunmalarını almak koşuluyla ihtar ve para cezası ile on beş güne kadar koşulara katılmaktan, tribün ve eklentileri dışında yarışlarla ilgili yer ve tesislere girmekten ve yarışlarla ilgili yerlerde sanat icra etmekten yasaklama cezalarını vermek ve uygulamak, yetkilerini aşan cezaları da Yüksek Komiserler Kuruluna teklif etmek,

f) Yarış atlarının, yarışlarla ilgili kimselerin ve şüpheli şahısların hal ve hareketlerini takip etmek ile yarışların dürüstlüğüne aykırı hal ve hareketlere mani olmak,

g) Yarış veya yarış yerleri ile ilgili aksaklıkların giderilmesi için gerekli araştırma ve incelemeleri yapmak ve gerektiğinde ilgililerin ifadelerine başvurmak,

ğ) Yarışlarla ilgili kararları, yarış yerlerinde ilan etmek ve koşu neticelerini Yarış Müessesesine bildirmek,

h) Diskalifiye edilmesini gerektirecek bir husus bulunması halinde, bir atı Yüksek Komiserler Kurulu kararından önce koşuya iştirak ettirmemek veya koşuya katılmış ise kazandığı derecenin haklarından faydalanmasını karar sonucuna kadar ertelemek,

ı) Gerektiğinde yarış atlarını muayene etmek veya ettirmek,

i) Yarış yerlerinin güvenliği ile ilgili memur, emniyet ve jandarma mensuplarına yardımcı olmak,

j) Starta sağlıklı giriş ve çıkış yapmayan ya da istikrarsız koşan atları, yeterince eğitilinceye kadar, koşulara katılmaktan yasaklamak, yasaklanan bu atların start makinesine normal giriş ve çıkışının denemesini yaparak atın koşulara katılımı için izin vermek,

k) Koşu neticelerini onaylamak, gerektiğinde derece değişikliği yapmak,

l) Startın usulüne uygun olmadığı hallerde geçersizliğine karar vermek,

m) Günlük resmi programda tespit edilmiş başlama zamanlarını gerektiğinde takip eden koşulara da intikal edecek şekilde ertelemek,

n) Yetkilerini aşan cezaları gerektiren olaylar ile yetkilerine giren olaylarda, geçici tedbir olarak, olaya katılanların veya olaya sebep olanların tribün ve eklentileri dışında yarışlarla ilgili yer ve tesislere girmelerini, yarışlarla ilgili yerlerde sanat icra etmelerini ve koşulara katılmalarını yasaklamak, yarış ikramiyelerine el koymak,

o) Atlara verilen koşulara iştirakten yasaklama cezalarını derhal uygulamak,

ö) Koşularda 6132 sayılı Kanuna ve bu Yönetmelik hükümlerine aykırı durum tespit edildiği takdirde, şikayet ve itiraz edilmemiş olsa bile resen müdahale etmek ve gerekli tedbirleri almak,

p) Doping testine tabi tutulacak atları belirlemek ve alınan şüpheli numuneleri, mevzuatına uygun ve şifre numarası vererek, doping laboratuvarına gönderilmesini sağlamak,

r) Koşu sırasında sakatlanan, hastalanan veya ölen atlardan doping ve salgın hastalıklar yönünden muayene için gerekli numuneleri almak veya aldırmak,

s) Sağlık açısından ve can güvenliğini sağlamak maksadıyla gerektiğinde binicilerin alkol ve ihtiyaç duyulacak diğer muayenelerini yapmak veya yaptırmaktır.

(2) Yarış Komiserler Kurulunun birinci fıkranın (e) ve (h) bentlerinde yazılı hususlar dışındaki işlere ait kararlarına itiraz edilemez.

Yarış komiser yardımcılarının koşularda görevlendirilme şartları

MADDE 10 – (1) Yarış komiser yardımcısı eğitiminde başarılı olmuş ve sertifika almaya hak kazananların görevlendirilmesiyle ilgili esaslar aşağıda belirtilmiştir:

a) Yarış komiser yardımcılığı sertifikası almış olanların tecrübe kazanmaları amacıyla, yarışlarla ilgili teknik kadrodaki varış, doping, tartı, ring, start, pist, yan hakem ve saha veterinerliği gibi pozisyonların uygun olan münhal kadrolarında en az bir yarış sezonu görevlendirilir.

b) Yarış komiser yardımcılığı sertifikası almış olup hakem, hakem yardımcılığı ve diğer kadrolarda görevlendirilenlerin başarı durumları, her yarış sezonu sonunda Yarış Komiserler Kurulu tarafından verilecek raporla belirlenir.

c) Varış, doping, tartı, ring, start, pist ve saha veterinerliği gibi hakem ve hakem yardımcılıkları ile diğer kadrolarda görevlendirilerek başarılı olanlar münhal bir kadro bulunması halinde yarış komiser yardımcısı olarak görevlendirilir.

ç) Yarış komiser yardımcılığında görevlendirilerek üç yıl içinde elli yarış günü görev ifa eden ve yapılan sınav sonucunda Yarış Komiser Sertifikası alanları yarış komiseri olarak görevlendirilebilir.

d) Başvuru yaptıkları tarihten önce en az on yıl süre ile fiilen jokey veya antrenör olarak görev yapmış olanlar Bakanlıkça uygun görülen eğitimleri tamamlamaları sonucunda, yarış komiser sertifikası olmaksızın yarış komiseri olarak görevlendirilebilir.

e) Bakanlık tarafından, her yıl Eylül ayında komiser yardımcılığı sınavı açılır. Sınavın içeriği, yeri ve zamanı Bakanlıkça belirlenir.

Saha veteriner hekimlerinin görev ve yetkileri

MADDE 11 – (1) Saha veteriner hekimlerinin görev ve yetkileri aşağıda belirtilmiştir:

a) İlk defa koşulara katılacak iki yaşlı İngiliz ve üç yaşlı safkan Arap atların kontrollerini yapmak, eşkal yönünden pedigrilerindeki bilgilerle aynı olanların, pedigrilerindeki ilgili bölüme bu hususu yazmak ve imzalayıp yarış komiserlerince mühürlenmesini sağlamak,

b) Koşuya iştirak edecek atların, eşkallerinin pedigrilerine uygunluğu ile sağlık yönünden muayene ve kontrollerini yapmak, koşudan çıkartılacak atların muayene raporunu hazırlayarak Yarış Komiserler Kuruluna vermek ve acil durumlarda ilk sıhhi tedbirleri almak,

c) Start yerinde bulunarak acil durumlarda gerekli müdahaleyi yapmak,

ç) Koşudan sonra yarış komiserlerinin talimatı ile veya resen atları muayene etmek,

d) Doping testine tabi tutulacak atları, doping şüpheli numune alma yerine bizzat sevk etmek,

e) Erkek atların iğdiş olup olmadıklarını tespit etmek ve iğdiş olanları Yarış Komiserler Kuruluna bildirmektir.

(2) Yapılan inceleme sonucunda usule aykırı rapor verdiği tespit edilen saha veteriner hekimi 132 nci madde uyarınca Yarış Komiserler Kurulu tarafından cezalandırılır.

Tartı hakemi ve yardımcılarının görev ve yetkileri

MADDE 12 – (1) Tartı hakemi ve yardımcılarının görev ve yetkileri aşağıda belirtilmiştir:

a) Tartı yerinin güvenliğini ve disiplinini temin etmek,

b) Bu Yönetmelik hükümlerine göre koşulara katılacak binicilerin formalarını ve lisanslarını kontrol etmek, koşu öncesi tartılarını yapmak, tartıya gelmeyenleri derhal Yarış Komiserler Kuruluna bildirmek,

c) Varış hakemleri tarafından koşu neticelerinin yazılı olarak bildirilmesinin ardından tartı sonuçlarını Yarış Komiserler Kuruluna bildirmek,

ç) Herhangi bir atın, günlük resmî programda gösterilen ağırlığında değişiklik yapılması halinde, değişikliğin Yarış Müessesesinin yayın organları aracılığıyla gösterilmesini temin etmek,

d) Her yarış gününün bitiminde, günlük resmî programda yazılı olan ve koşularda taşınan ağırlıkları ve varsa bunlar arasındaki farkları, atların numaralarını ve binicilerin isimlerini ihtiva eden tartı fişlerini kayıt bürosuna vermek,

e) Koşulara katılan ve ilk beş dereceye giren veya Yarış Komiserler Kurulunun tartılmasını istediği koşuya katılan diğer atların, binicilerinin koşu sonrası tartılarını yapmak,

f) Her koşudan sonra tartı neticelerini, varsa şikayet ve protestoları derhal Yarış Komiserler Kuruluna bildirmek,

g) Satış koşularında satışı bir yarış komiser yardımcısı gözetiminde yönetmek,

ğ) Jokeyleri ve jokey odasını kontrol etmektir.

Eyerleme hakemi ve yardımcılarının görev ve yetkileri

MADDE 13 – (1) Eyerleme hakemi ve yardımcılarının görev ve yetkileri aşağıda belirtilmiştir:

a) Eyerleme yerinin güvenlik ve disiplinini ve atların ringe zamanında sevklerini sağlamak,

b) Eyerlemede sorun çıkartan atların kapalı eyerleme boksunda görevliler gözetiminde eyerlenmesini sağlamak,

c) Günlük resmi programda yer alan atların taşıyacakları kapalı gözlük, dil bağı, kulaklık, nal ve benzeri aksesuarı kontrol etmek,

ç) Atların nizami yarış aksesuarı ile ringe sevklerini sağlamak,

d) Satış koşularında, koşu saatinden en az bir saat önce atların bandajsız, tozluksuz olarak eyerleme yerine getirilmelerini sağlamaktır.

Ring hakemi ve yardımcılarının görev ve yetkileri

MADDE 14 – (1) Ring hakemi ve yardımcılarının görev ve yetkileri aşağıda belirtilmiştir:

a) Ring mahallinin güven ve disiplinini, koşuya katılacak atların ve binicilerin vaktinde piste çıkarılmalarını, kıyafet, forma, kamçı ve diğer aksesuarlarının bu Yönetmelik hükümlerine uygun olmasını sağlamak, uygun olmayanları Yarış Komiserler Kuruluna bildirmek,

b) Yarış Komiserler Kurulu ve start hakemine bildirerek huysuz atların zamanından önce piste çıkarılmasına veya yedekte binili olarak götürülmesine müsaade etmek,

c) Koşuya katılacak atların ringe getirilmeden ve binili olmaksızın piste sevk edilmelerine engel olmak,

ç) Ringin güvenliğini ve disiplinini veya yarış dürüstlüğünü bozan ve koşuların kurallara uygun olarak yapılmasını engelleyecek hareketlerde bulunan kimseleri cezalandırmak üzere Yarış Komiserler Kuruluna bildirmek,

d) Ring mahallinde diskalifiye edilmiş atların ve şahısların bulunması halinde bunları Yarış Komiserler Kuruluna haber vermektir.

Start hakemi ve yardımcılarının görev ve yetkileri

MADDE 15 – (1) Start hakemi ve yardımcılarının görev ve yetkileri aşağıda belirtilmiştir:

a) Start yerinin güvenliğini ve disiplinini temin etmek,

b) Atların start yerine binili ve kenterle veya müsaade almak kaydıyla yedekte binili getirilmelerini sağlamak, kurallara uygun ve kazasız bir start için gerekli tedbirleri almak,

c) Atların start numaralarını ve binicilerin isimlerini okuyarak, start makinelerine girmelerini sağlamak ve gerekli kontrolleri yaptıktan sonra beyaz flamayla startı vermek,

ç) Huysuz atların start numarasına isabet eden yerlerini, diğer atlar ve binicilerin koşuyu kazanma şanslarını aksatmayacak ve bunlar için tehlike teşkil etmeyecek şekilde değiştirmek,

d) Gerektiğinde huysuz bir atın startta yedekte tutulmasına müsaade etmek ve startı geciktirmesi halinde, o atı koşudan çıkarmak için Yarış Komiserler Kuruluna bildirmek ve karara göre start emrini vermek,

e) Startın usulüne uygun olmaması halinde, startı hükümsüz saymak ve kırmızı geri çağırma flamasıyla veya ışıklı ikaz lambasıyla veya sirenle atları çıkış yerine döndürmek ve Yarış Komiserler Kurulu kararına göre yeniden start vermek,

f) Startın gecikmesine sebep olan veya bu Yönetmelik hükümlerine aykırı harekette bulunan binicileri cezalandırmak üzere Yarış Komiserler Kuruluna bildirmek,

g) Start hakemi emrine giren fakat koşuya başlamayan atları Yarış Komiserler Kuruluna bildirmektir.

Varış hakemi ve yardımcılarının görev ve yetkileri

MADDE 16 – (1) Atların koşuyu bitiriş sıralarını, bitirme aralıklarını, koşuyu bitiriş süresini tespit etmek, varsa ve gerek görüyorsa fotofinişi inceledikten sonra yazılı olarak tartı hakemine bildirmektir.

Pist muayene hakemi ve yardımcılarının görev ve yetkileri

MADDE 17 – (1) Pist muayene hakemi ve yardımcılarının görev ve yetkileri aşağıda belirtilmiştir:

a) Her yarış günü kum ve çim pistin koşulara uygun olup olmadığını hipodrom ilgilileri ile birlikte gerekli ölçümleri yaparak tespit etmek, günlük rapor düzenlemek ve raporları Yarış Komiserler Kuruluna vermek,

b) Hava şartlarından dolayı koşuların çim veya kum piste alınması konusunda rapor düzenlemek ve raporları Yarış Komiserler Kuruluna vermek,

c) Yarış sezonu başlangıcında ve yarış sezonu içinde iç bariyerlerin yeri değiştirildiğinde koşu mesafelerini hipodrom ilgilileri ile birlikte ölçmektir.

Handikaperlerin görev ve yetkileri

MADDE 18 – (1) Yüksek Komiserler Kuruluna bağlı, tercihen at yetiştirme ve at ıslahı, at yarışları ve yarış mevzuatı konularında bilgi ve tecrübe sahibi, üniversite mezunu, Yarış Otoritesi tarafından öngörülen eğitimleri başarıyla tamamlayarak handikaperlik lisansı alanlar arasından seçilen kişilerden oluşan Handikaperlik Birimi oluşturulur.

(2) Handikaperlik lisansı alarak handikaper olarak görev alanların performansı Yüksek Komiserler Kurulu tarafından her yılın sonunda değerlendirilir. Performansı başarılı olanlar yeniden görevlendirilir. Yüksek Komiserler Kurulu tarafından başarılı ve yeterli performans gösteremedikleri tespit edilenler aradan bir yıllık süre geçmedikçe yeniden görevlendirilemez.

(3) Handikaperler yıllık yarış programı başlangıcından önce ve yıl içinde atların performanslarına göre genel puan değerlendirmesi yapar ve Yarış Müessesesine bildirir.

(4) Handikaperler koşularda atların performanslarına göre verilecek puanları tespit eder ve Yarış Müessesesine bildirir.

(5) Handikaper tarafından tespit ve ilan edilen puanlara itiraz edilemez ve puanlar ile bunlara ait liste hiçbir surette değiştirilemez.

(6) Handikap puanları ve ağırlıkların tespit ve ilan edilmesine dair esas ve usuller her yıl düzenlenen yarış programı genel hükümlerinde gösterilir.

(7) Handikaperlik görevi, handikaperlik lisansı olanlar dışında başka hiç kimseye yaptırılamaz. Yüksek Komiserler Kurulu tarafından handikaperlerden birine Handikaperlik Birimi Koordinatörlüğü görevi verilebilir.

(8) Özlük hakları Yarış Müessesesinde olan handikaperler hariç, diğer görevli handikaperlerin Yüksek Komiserler Kurulunca tespit edilen ücretleri yarış gelirlerinden ödenir.

Şüpheli numune alıcıları ve koordinatörünün görev ve yetkileri

MADDE 19 – (1) Şüpheli numune alıcıları ve koordinatörünün görev ve yetkileri aşağıda belirtilmiştir:

a) Doping şüpheli numune alma yerinin güvenliğini ve disiplinini sağlamak,

b) Koşu öncesi ve sonrası Yarış Komiserler Kurulunca doping şüpheli numunesi alınması için doping şüpheli numune alma yerine gönderilen atlardan, bu Yönetmelik hükümlerine göre numune veya numuneleri almak,

c) Her attan alınan doping şüpheli numuneleri, bir yarış komiser yardımcısı, at ilgilileri ve bir güvenlik görevlisinin nezaretinde bölmek, atla ilgili bilgileri koşu numarası ve tarihini etiketlere yazıp bölünen numunelere yapıştırmak, bu hususu bir tutanakla tespit etmek,

ç) Toplanan numuneleri Yarış Komiserler Kuruluna teslim etmektir.

Start deneme komisyonu

MADDE 20 – (1) Start Deneme Komisyonu, 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca, her dönem için Yüksek Komiserler Kurulu kararı ve Yarış Otoritesi onayı ile hipodromlarda teknik kadroda görevlendirilen Yarış Komiserler Kurulu üyelerinden biri ile bir start hakemi ve bir saha veterinerinden oluşur. Komisyon üyelerinden mazereti nedeniyle görevine gelemeyenlerin yerine, varsa aynı unvanlı bir başka kişi yoksa yardımcıları komisyonda görev alır.

(2) Komisyon tarafından start denemesine tabi tutulan atlarla ilgili verilen kararlar, en kısa süre içerisinde Yarış Komiserler Kurulu tarafından Yarış Müessesesine bildirilir.

Görevlilerin görevlerini ifa şekli ve sorumluluğu

MADDE 21 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine göre görevlendirilen kimseler Yarış Otoritesine karşı sorumludur. Bu görevlilere, aynı günde birden fazla ücret tahakkuku gerektirecek başka görev verilemez.

(2) Esas görevlinin görevi başında bulunmaması halinde, o iş yardımcısı tarafından görülür. Yardımcısının da bulunmaması halinde, bir yarış günü için Yarış Komiserler Kurulunun diğer görevliler arasından seçeceği veya uygun göreceği kişi o işle görevlendirilebilir.

(3) Yarış komiseri, yarış komiser yardımcısı ve teknik müşavirler ile yarış hizmetleri ile ilgili diğer görevlilere, görev yaptıkları her yarış günü için Yüksek Komiserler Kurulunca tespit edilen ücretleri günlük olarak yarış gelirlerinden ödenir.

(4) Görevliler hakkındaki her türlü şikayet Yarış Komiserler Kuruluna, komiserler hakkındaki şikayetler ise Yüksek Komiserler Kuruluna yazılı olarak yapılır.

(5) Yarış komiserleri ve diğer görevlilere harcırahları Yarış Müessesesinin harcırah mevzuatına göre ödenir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Yarışların Yapılmasıyla İlgili Genel Hükümler
Yarış programlarının hazırlanması

MADDE 22 – (1) Yüksek Komiserler Kurulunca, her yıl tespit edilen yarış takvimi esaslarına göre, yıllık yarış programlarını hazırlamak üzere beş kişiden oluşan bir program kurulu teşekkül ettirilir. Kurulun üç üyesi kendi üyeleri arasından, iki üyesi ise Yarış Müessesesince önerilen dört kişi arasından Yüksek Komiserler Kurulunca seçilir. Kurul, ilk toplantısında üyeleri arasından bir başkan seçer. Kurulca hazırlanan yarış programlarının en geç kasım ayı sonuna kadar Yarış Otoritesine gönderilmesi gerekir.

(2) Yarış programları, Yüksek Komiserler Kurulunca incelenip karara bağlanır ve Yarış Otoritesinin onayı ile kesinleşir. Kesinleşmiş yarış programlarının aynen uygulanması mecburidir. Ancak, mücbir veya zorunlu sebepler göz önünde bulundurularak Yüksek Komiserler Kurulu kararı ve Yarış Otoritesinin onayı ile herhangi bir yarış sezonu iptal edilebilir, kısmen veya tamamen ertelenebilir veya koşuların günü, ismi ve yeri değiştirilebilir, yarış günü ve koşu sayıları arttırılabilir veya azaltılabilir veya ek koşular konulabilir.

(3) Belirli bir tarihte yapılması gereken koşu veya koşuların mücbir veya zorunlu sebepler yüzünden yapılamaması halinde, bu koşu veya koşular en çok bir hafta süreyle geri bırakılabilir. Bu süre içinde yapılamayan bu gibi koşular, hiçbir işlem veya karara gerek kalmaksızın iptal edilmiş sayılır.

(4) Hipodromlarda hangi yaştaki safkan Arap ve İngiliz atlarının koşacağı, yıllık yarış programı genel hükümlerinde düzenlenir.

(5) Hipodromlarda koşuların icrasıyla görevli kişilerden hangilerinin isimlerinin günlük resmî programda yayımlanacağı yıllık yarış programı genel hükümlerinde belirtilir.

Koşulara katılacak atlar

MADDE 23 – (1) Safkan atlara mahsus koşulara, koşunun şartlarında ve yıllık yarış programları genel hükümlerinde aksi belirtilmedikçe, 24 ve 25 inci maddelerde belirtilen ırklara mensup ve soy kütüğüne kayıtlı atlar katılır. Soy kütüğüne kayıtlı kısrağın yurtdışında çiftleşmesi sonucunda yurtdışında doğan ve doğduğu yıl içinde Türkiye’ye getirilen taylar Türkiye’de doğmuş sayılır.

(2) Türkiye’ye gebe olarak ithal edilmesi esnasında karantinaya alınan ve bu süre içinde hastalık veya herhangi bir sebeple mahrecine iade edilmesine karar verilen veya Türkiye’den transit geçen veya tohumlanmak üzere Türkiye’ye getirilen kısraklardan doğan tayların Türkiye’ye kesin ithalatı gerçekleşmediği için bu Yönetmelik hükümlerine göre yapılan koşulara katılamazlar.

Koşulara katılabilecek İngiliz atları

MADDE 24 – (1) İngiliz atlarına mahsus koşulara, koşunun şartlarında ve yıllık yarış programları genel hükümlerinde aksi belirtilmedikçe, Türkiye’de doğmuş İngiliz atları ve doğduğu yıl içinde yabancı ülkelerden getirilen İngiliz atları katılabilir.

(2) İngiliz atlarına mahsus uluslararası koşulara, koşunun şartlarına göre İngiliz Atları Soy Kütüğüne kayıtlı atlar ile yabancı ülkelerden uluslararası koşulara katılmak üzere getirilen ve Uluslararası Yarış Atı Otoriteleri Federasyonunun kabul ettiği Uluslararası Soy Kütüğü Kitabı (Stud Book)’nda kaydı bulunan İngiliz atları katılır.

(3) Gazi, Cumhurbaşkanlığı ve Ankara koşularına sadece Türkiye’de doğmuş safkan İngiliz atları katılır.

Koşulara katılabilecek safkan Arap atları

MADDE 25 – (1) Safkan Arap atlarına mahsus koşulara, koşunun şartlarında ve yıllık yarış programları genel hükümlerinde aksi belirtilmedikçe, Türkiye’de doğmuş safkan Arap atları ve doğduğu yıl içinde yabancı ülkelerden getirilen ilgili atların soy ağaçlarında geriye doğru en az dört nesil ana baba doğrulaması olan ve eşkal muayenesi yapılmış safkan Arap atları katılabilir.

(2) Ancak, Cumhuriyet, Türkiye Büyük Millet Meclisi ve Tarım ve Köyişleri Bakanlığı koşularına sadece Türkiye’de doğmuş safkan Arap atları katılır.

(3) Safkan Arap atlarına mahsus uluslararası koşulara, koşunun şartlarına göre Safkan Arap Atları Soy Kütüğünde ve aynı zamanda Dünya Arap Atları Organizasyonunun kabul ettiği Uluslararası Soy Kütüğü Kitabında kaydı bulunan ve bu koşulara katılmak üzere yabancı ülkelerden getirilen safkan Arap atları katılır.

Start denemesi

MADDE 26 – (1) Start denemesinde başarılı olamayan atlar koşulara iştirak edemez.

(2) Start denemesine ilişkin usul ve esaslar her yıl düzenlenen yıllık yarış programı genel hükümlerinde belirtilir.

Genel koşu kuralları

MADDE 27 – (1) Genel koşu kuralları aşağıda belirtilmiştir:

a) Koşularda mesafe sekizyüz metreden aşağı olamaz.

b) Bir at aynı veya değişik hipodromlarda birbirini izleyen dört günden az olmamak kaydı ile yıllık yarış programları genel hükümlerinde belirtilen süre içinde birden fazla koşuya katılamaz.

c) Jokeyler ve aprantiler hiçbir koşuda mahmuz takamaz.

ç) Atların koşulara nizami yarış aksesuarı ile iştirak ettirilmesi zorunludur.

d) Nalları mahmuzlu atlar kum pistler hariç, tırnaklı veya alaturka nallı atlar ile ön ayakları nalsız atlar koşulara iştirak edemez.

e) İğdiş, safkan Arap ve İngiliz atların hangi koşulara katılıp katılmayacağı; kamçıların ayrıntılı özellikleri ve kullanma usulü, koşularda kazaların önlenmesi, binici ve atların can güvenliği bakımından kulvar değiştirme esasları ve usulleri yıllık yarış programlarında belirtilir.

Yarış atlarının yaşı

MADDE 28 – (1) Yarış atının yaşı, doğduğu senenin Ocak ayının birinci gününden itibaren hesap olunur.

(2) İki yaşından aşağı İngiliz, üç yaşından aşağı Arap atları hiç bir koşuya iştirak ettirilemez.

Atların koşulara kaydı

MADDE 29 – (1) Atların koşulara kaydı, at sahibi veya at sahibi vekilinin yahut antrenörünün yazılı başvurusu üzerine hipodromlardaki kayıt bürosunca yapılır. Kayıt bürosunun yeri, kayıt tarihi ve süreleri Yarış Müessesesince belirlenir ve duyurulur. Kayıt süresinin bitiminden sonra kayıtlarda hiçbir ek ve değişiklik yapılamaz.

(2) Hiçbir yarış atı, isimsiz olarak koşuya kayıt ettirilemez.

(3) Kayıt sırasında atın adı, ırkı, anasının, babasının, sahibinin, antrenörünün ve seyisinin adları ile birlikte lisans numaraları, atın doğum tarihi, taşıyacağı formasının tescil numarası ile özel aksesuarları belirtilir. Kayıt bürosu gerektiğinde atların pedigrisini isteyebilir.

(4) Koşu kayıtları ile ilgili bildirimlerin içeriğinden, bildirimi imzalayan kimse sorumludur.

Handikap koşularına kayıt şartı

MADDE 30 – (1) Bir atın handikap koşularına kaydedilebilmesi için en az üç koşuya katılmış veya bir koşu kazanmış olması şarttır.

Yarışlarda kullanılacak formalar

MADDE 31 – (1) Her at sahibinin; yarışlarda binicisine kullandıracağı formanın rengini, şeklini ve niteliklerini Yarış Müessesesine tescil ettirmesi ve gerekli masrafı ödemesi zorunludur. Aksi halde koşulara katılamaz. Bir at sahibi adına tescil edilmiş olan formanın renk, şekil ve nitelikleri beş yıldan önce değiştirilemez ve başkaları tarafından kullanılamaz. Ancak vefat eden at sahibinin forması beş yıl gözetilmeksizin anası, babası, kardeşi, eş ve çocuklarından birisi üzerine tescil edilebilir. Beş yıl süre ile üzerine at koşmayan at sahiplerinin forma tescilleri yılsonunda iptal edilir. Yarış Müessesesi uluslararası kurallara uymayan, karışıklığa sebep olabilecek veya dini, siyasi ve sosyal nedenlerle kabul edilmeyecek renk ve şekilleri ihtiva eden formaları tescil etmez.

Kaydiye ve taksit paralarının ödenme usulü ve iadesi

MADDE 32 – (1) Kaydiye ve taksit paraları, alındı karşılığında kayıt bürosuna ödenir. Kaydiyelerin kayıt sırasında ve vadeli koşu taksitlerinin taksit gününde ödenmesi zorunludur. Vadeli koşu taksitlerinin gününde ödenmemesi halinde kayıt silinir. Ancak, on beş gün içinde müracaat edilip, ödenmeyen taksit tutarlarının beş katını ya da son taksit gününe kadar bütün taksit tutarlarının beş katını ödemek koşuluyla kayıt devam eder.

(2) Koşularda at başına alınacak kaydiye, o koşunun ikramiye toplamının % 2’sinden çok olamaz. Serbest handikapta kaydiye ücreti, ağırlıkların ilanından ve kabulünden sonra ödenir.

(3) Kaydın yapıldığı sırada at sahibi tarafından, her at için Jokey Kaza ve Yardım Sandığı hesabına binme ücretinin %10’ u oranında yardım parası ödenir.

(4) İptal edilen koşuların kaydiye, taksit, binme ücreti ve yardım paraları at sahiplerine iade edilir. Vadeli koşulara atlarını sokmaktan vazgeçenlerin ödediği ilk kayıt ve taksit bedelleri ise iade edilmez. Orta vadeli uluslararası koşular ve G1 koşularda kaydiye, taksit ve yardım paralarının iade edilip edilmeyeceği yıllık at yarışları genel hükümlerinde belirtilir.

Vadeli koşulara kayıtlı atların satılmaları

MADDE 33 – (1) Vadeli koşulara kayıtlı atların satılmaları halinde, bu kayıttan doğan taahhütler atların yeni sahiplerine intikal eder. Satış tarihinden evvel ödenmemiş bulunan veya bu tarihten itibaren tahakkuk edecek olan taksitlerin ödenmesinden de satın alan sorumludur.

Koşulara kayıtlı atların koşulara katılıp katılmayacağının bildirilmesi MADDE 34 – (1) Koşulara kayıtlı atların, koşulara katılıp katılmayacağının bildirilmesi deklare günü Yarış Müdürlüğünce ilan edilen saatler arasında yapılır.

(2) Koşuya kayıtlı atın sahibi, at sahibi vekili veya antrenörü atın o koşuya katılıp katılmayacağını, atın binicisinin adını, kilosunu, binicisi apranti ise ağırlık indirimini, ata aksesuar takılıp takılmayacağını yazılı ve imzalı olarak deklarede kayıt bürosuna bildirmek zorundadır. Bu bildirim zorunluluğu yerine getirilmediği takdirde, at koşuya iştirak ettirilmez.

(3) Koşulara girecek atların start numaralarının kurası, deklare süresinin bitiminden onbeş dakika sonra kayıt bürosunda çekilir. Eküri atların start numaraları, ancak bu safhada değiştirilebilir ve tutanağa bağlanır. Bu çekilişte koşuya kayıtlı atların sahipleri, at sahibi vekilleri veya antrenörler bulunabilir. Start numaraları çekildikten sonra koşulara katılacak atların, günlük resmi programdaki sıra numaraları, start numaraları ve binicilerin adları ilan tablosunda ve günlük resmi programda ilan edilir.

(4) Deklaresi yapılan bir atın hastalık veya arıza sebepleri ile koşudan çekilmesi, ancak atın koşuya katılacağı hipodromdaki en az iki saha veteriner hekimince verilen raporu üzerine, Yarış Komiserler Kurulunun vereceği kararla mümkündür.

(5) Resmi programda eküri olarak koşmaktan vazgeçen at sahipleri yazılı olarak Yarış Müessesesine başvurmak zorunda olup, uygun görülmesi halinde ekürilikleri iptal edilir.

(6) Atın koşudan çekilmesi veya 46 ncı madde gereğince binicinin değiştirilmesi halleri de Yarış Müessesesinin yayın organları aracılığıyla ilan edilir.

Atların koşulara kayıt engelleri ve kaydın hükümsüz sayılması

MADDE 35 – (1) Aşağıda yazılı hallerde hiçbir at koşulara kayıt edilemez ve koşturulamaz. Kayıt edilmiş ise kayıt hükümsüz sayılır.

a) At diskalifiye edilmiş ve ceza devam ediyorsa,

b) At diskalifiye edilmiş şahısların mülkiyetinde veya ortaklığında ise veya atın herhangi bir başarısında diskalifiye edilmiş bir şahsın menfaati ve münasebeti varsa cezanın devamı müddetince,

c) At diskalifiye edilmiş bir şahsın mülkiyetinde, emri altında veya idaresinde bulunan ahırlarda barındırılıyorsa veya idman etmede ve bakımda diskalifiye edilmiş bir antrenör, binici veya seyisin ilgisi varsa cezasının devamı müddetince,

ç) Atın pedigrisi sahte ise yahut kendisine ait değilse veya iptal olunmuşsa, pedigride tahrifat yapıldığı veya pedigrisinin sahte bilgi ve belgelerle elde edildiği anlaşılırsa,

d) Atın idmanı, sahibi veya antrenörü tarafından yaptırılmamışsa,

e) At hakkında henüz diskalifiye kararı verilmemiş olmakla beraber daha evvelki bir koşuda hileye alet edilmişse.

(2) Yukarıdaki fıkrada yer alan durumlarda bir soruşturma konusu yapılması ve bu durumun varlığı hakkında kuvvetli delil mevcut bulunduğu takdirde at, geçici bir tedbir olarak, koşuya katılmaktan Yarış Komiserler Kurulunca yasaklanabilir.

(3) Kayıtların kapanma günü ile koşunun yapılacağı gün arasındaki süre içinde, koşuya katılma şartlarını kaybeden bir ata ait kayıt hükümsüz sayılır.

Atın kiralanması ve at sahibi belgesi

MADDE 36 – (1) At sahipleri, sadece, soy kütüğünde kendi adlarına kayıtlı atları koşturabilir.

(2) Bir şahsa at sahibi vekilliği verilmesi, at sahibinin yarışlarla ilgili sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.

Koşuya katılacak atların koşudan önceki muayenesi

MADDE 37 – (1) Koşuya katılacak atların, koşuların başlama saatine göre Yarış Komiserler Kurulunun belirleyeceği ve ilan edeceği saatte, saha veteriner hekimlerine 11 inci maddede belirtilen muayenelerinin yaptırılması zorunludur. Muayene ettirilmeyen atlar koşuya katılamaz.

Tartı zorunluluğu MADDE 38 – (1) Koşuya katılacak atın binicisinin, her koşunun başlamasından en erken kırk beş dakika, en geç on beş dakika önce koşu öncesi tartısını yaptırması zorunludur.

Handikap puanları ve ilave ağırlık verilmesi

MADDE 39 – (1) Handikaper tarafından tespit ve ilan edilen puanlara itiraz edilemez ve puanlar ile bunlara ait liste hiçbir surette değiştirilemez. Ancak, puanların ilanından sonra ve handikap koşularının yapılmasından önce diğer koşulara katılıp birincilik kazanan atların taşıyacakları ağırlığa, handikaper tarafından beş kiloya kadar ilave ağırlık verilebilir. İlave ağırlığın, en geç handikap koşusunun yapılacağı gün saat sabah dokuza kadar, tespit ve ilan edilmesi şarttır.

(2) Usulüne uygun olarak kaydı yapıldığı halde, adı veya puanı handikap listesine herhangi bir sebeple girmemiş atlar, Yarış Komiserler Kurulunun izni ile listeye alınabilir.

(3) Handikap puanlarının ve ağırlıkların tespit ve ilan edilmesine dair usul ve esaslar, her yıl düzenlenen yıllık yarış programı genel hükümlerinde belirtilir.

Ağırlık indirimi

MADDE 40 – (1) Hiçbir at, handikap koşuları hariç diğer bir veya daha fazla koşuda geçildiğinden dolayı ağırlık indirimine tabi tutulamaz. Taşıması lazım gelen fazla ağırlıktan da affedilemez.

(2) Hiç koşu kazanmamış veya belirli bir zaman zarfında koşu kazanmamış ya da belirli bir ikramiye kazanmamış atlara, girecekleri koşu şartları dahilinde ağırlık indirimi yapılabilir.

Binicinin ağırlığını düzenleme sorumluluğu

MADDE 41 – (1) Her binici ağırlığını, koşuda atının taşıyacağı ağırlığa göre koşudan önce ayarlamak zorundadır.

(2) Biniciler ağırlıklarının fazla olması dolayısıyla bir ata günlük resmî programda yazılı ağırlıktan en çok iki kilogram fazla ağırlıkla binebilir. Binici bu fazlalığı, koşunun tartı işlemi başlamadan önce tartı hakemine bildirmek zorunludur. İki kilograma kadar fazla kiloyla at binen biniciler ayrıca ilan edilir.

Binicinin ağırlığına dahil olan aksesuar

MADDE 42 – (1) Koşuya iştirak edecek bir atın eyeri o atın binicisinin ağırlığına dahildir. Binicinin can yeleği, gözlüğü, kamçısı, atın martingalı, göğüslük, getr, başlık ve bandajları sıklete dahil değildir.

(2) Binicilerin Yarış Müessesesinin tartı yerinde bulunduracağı standart can yeleğini giymeleri zorunludur.

Haşa bezi

MADDE 43 – (1) Koşulara katılacak her atın, günlük resmi programdaki numarasını taşıyan haşa bezinin usulüne göre ve numarası kolayca görülecek şekilde, eyerin altına konulması mecburidir.

(2) Her binici, koşu esnasında kullandığı haşa bezini ikinci tartıdan sonra tartı hakemine teslim etmeye mecburdur.

Binicilerin soyunma odasından çıkma yasağı

MADDE 44 – (1) Biniciler, tartı hakeminin müsaadesi olmadan soyunma odasından çıkamayacağı gibi, görevli memur ve komiserlerden başka hiçbir kimse ile temas edemez. İsteyen jokeyler, Yarış Komiserler Kurulunun izniyle aprantinin eğitimi ve koşulara hazırlanmasında kendisine yardımcı olması için yanlarında bir apranti bulundurabilir.

Tartı mahalline girme yasağı

MADDE 45 – (1) Tartı mahalline, Yarış Komiserler Kurulunca izin verilmiş kimselerden ve tartısı yapılan koşuya kayıtlı atların binicileri, at sahipleri, at sahibi vekilleri ile antrenörlerden başka kimse giremez.

(2) İsteyen jokeyler, Yarış Komiserler Kurulunun izniyle aprantinin eğitimi ve koşulara hazırlanmasında kendisine yardımcı olması için yanlarında bir apranti bulundurabilir.

Binicinin değiştirilme şartları

MADDE 46 – (1) Belirli bir ata bineceği günlük resmî programda ilan edilmiş binici değiştirilemez. Ancak, binicinin start hakeminin emrine girmeden evvel, koşuya katılmasına engel olacak bir kaza veya hastalığın söz konusu olduğu doktorunca saptanırsa, onun bineceği ata günlük resmî programda ilan edilen binici jokey ise başka bir jokeyin, apranti ise başka bir aprantinin binmesine Yarış Komiserler Kurulunca izin verilebilir. Bu durumda koşu ertelenmez.

(2) Belgelenmek koşuluyla zorunlu sebeplerle belli saatte tartı yerine gelmeyen veya ağırlığı 41 inci maddede yazılı limitlerden fazla olan binicinin değiştirilmesine, birinci fıkrada yazılı koşullarla Yarış Komiserler Kurulunca izin verilebilir.

(3) Yarış Komiserler Kurulu, yarışların dürüstlükle yürümesini sağlamak amacıyla gerekiyorsa koşudan önce biniciyi ata binmekten yasaklar.

Ağırlık ilavesinde göz önünde bulundurulacak hususlar

MADDE 47 – (1) Koşu şartlarına göre yapılacak ağırlık ilavelerinde, atın belirli devrelerdeki kazancı veya belirli koşulardaki birinciliği veya kazandığı koşu adedi ve ikramiyeler gibi esaslar göz önüne alınır.

(2) Birden fazla ağırlık ilavelerine tabi tutulması gereken bir at, o koşu şartlarında özel bir durum olmadıkça bu ağırlık ilavelerinin toplamına değil, en ağırına tabi tutulur.

Ağırlık fazlalığı ve eksikliğinin tartı hakemine bildirilmesi

MADDE 48 – (1) Satış koşuları hariç diğer bütün koşularda, bir atın taşıyacağı günlük resmi programdaki ağırlığa nazaran herhangi bir fazlalık veya eksiklik olduğu takdirde, atın antrenörü ve binicisi tartı hakemine bu durumu bildirmekle yükümlüdür.

(2) Günlük resmi programda ağırlık bakımından meydana gelebilecek hatalı kayıt, antrenörü bu mesuliyetten kurtaramaz. Hatanın kayıt bürosuna müracaatla koşudan önce düzeltilmesi halinde, at düzeltilmiş ağırlıkla koşuya katılır.

Atların taşıyacakları ağırlıklar

MADDE 49 – (1) Aprantilerin imtiyazlı bulunduğu koşular haricindeki hiçbir koşuda kırk kilogramdan aşağı ağırlık taşınamaz.

(2) Handikap ve amatör binici koşuları dışındaki koşularda atların taşıyacakları ağırlıklar, Ek-1 ve Ek-2 sayılı cetvellerde gösterilmiştir. Bu cetvellerde gösterilen ağırlıklar gerektiğinde Yüksek Komiserler Kurulunun önerisi üzerine, Yarış Otoritesinin onayı ile değiştirilebilir.

(3) Dişi atlar, erkek atlarla beraber koştukları takdirde, bir buçuk kilo eksik ağırlık taşırlar.

Koşu sonrası tartı işlemi

MADDE 50 – (1) Koşuda ikramiye derecelerinden birini kazanan atların binicileri ile Yarış Komiserler Kurulunun tartılmasına lüzum gördüğü diğer biniciler, koşudan sonra binili olarak tartı yerinin önüne kadar gelmek ve tartıya dahil bütün malzemeler ile birlikte tartılmak üzere tartı hakemine müracaat etmek zorundadır. Koşu esnasında meydana gelen bir kaza yüzünden tartılması icap eden bir binicinin, tartı yerinin önüne kadar binili olarak gelmesine imkan olmadığı takdirde, binici yürüyerek tartı yerine gelir veya taşınarak getirilir.

(2) Uğradığı kaza dolayısıyla tartıya getirilmesinde sağlık yönünden sakınca bulunan binicilerin, koşudan sonraki tartılmalarından Yarış Komiserler Kurulu kararıyla vazgeçilebilir. Koşuya iştirak eden bütün atlar, koşu sonucu kesinleşene kadar müşahede yerinden ayrılamaz.

(3) Binicilerin koşu öncesi ile koşu sonrası tartılarının aynı olması şarttır. Ancak, beş yüz gramı geçmeyen eksiklik veya fazlalık kabul edilir.

Koşu sonuçlarının ilanı

MADDE 51 – (1) Koşunun tamamlanmasından başlayarak beş dakika içinde şikayet olmadığının ve koşu sonrası tartı sonucunun 50 nci madde hükmüne uygun olduğunun tartı hakemi tarafından bildiriminin yapılması üzerine, Yarış Komiserler Kurulu, yarışın sonucunun kesinleştiğini belirten mavi ışığın yakılmasını veya mavi bayrağın çekilmesini emreder. Mavi ışık yandıktan veya mavi bayrak çekildikten sonra ilan tablosundaki koşu sonuçları üzerinde değişiklik yapılamaz.

(2) Şikayetin yapılmış olması ya da 50 nci madde hükmüne uygun olmadığına dair bir tespitin yapılması durumunda kesin karar açıklanıncaya kadar sarı ışık yakılır veya sarı bayrak çekilir.

Aprantilerin ağırlık indirimleri

MADDE 52 – (1) Aprantiler, açık ve vadeli koşular hariç, 34 üncü maddede öngörülen bildirimde açıkça belirtilmek kaydıyla o koşu için resmî programda saptanmış ağırlıklardan:

a) Bir-elli koşu kazananlar beş kilogram,

b) Elli bir-yüz koşu kazananlar dört kilogram,

c) Yüz bir-yüz elli koşu kazananlar üç kilogram, eksik ağırlıkla at binerler,

ç) Yüz bir-yüz elli koşu kazanmış olan aprantiler jokey olma hakkını kazanırlar. Bu kişilere, başvurmaları halinde, Yüksek Komiserler Kurulunca jokey lisansı verilir. Jokey olmak hakkını kazananlardan lisans almak için başvurmayanlar, ağırlık indiriminden yararlanmadan apranti olarak at binebilirler.

(2) Otuz yaşını doldurup da yüz bir-yüz elli koşu kazanamamış aprantiler, ağırlık indirimi haklarını kaybeder ve apranti olarak at binebilirler.

(3) Aprantiler, kendi sınıflarına ait koşularda, koşunun şartlarında aksine hüküm yoksa ağırlık indiriminden yararlanamazlar.

Aprantilerin ağırlık indiriminin bildirimi

MADDE 53 – (1) Aprantilerin taşıyacakları eksik ağırlık miktarının, 34 üncü madde gereğince yapılacak bildirim sırasında belirtilmesi zorunludur. Bu zorunluluğu yerine getirmeyen aprantilere koşuda at bindirilmez.

Start verilmesi, start hakeminin emrine girmiş atın koşudan çekilemeyeceği ve start tekrarı

MADDE 54 – (1) Koşuların startı, start hakemi tarafı
Data1Tüm hakları saklıdır TYAYSD © 2019